blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG dogyno
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
dogyno



Ako vyhrať LARP
pridal dogyno 6.3. 2018 o 15:24



Na väčšine workshopov pred hrou, či už som sa ich zúčastňoval, alebo som ich organizoval, sme tvrdili jednu jednodúchú vec: „LARP sa nedá vyhrať!“ Avšak to nie je pravda. Pretože čím ďalej tým viac, mám pocit, že LARP sa dá vyhrať, ale nie v slovazmysle ako sa dá vyhrať stolová, či počítačová hra. LARP, alebo hocijaká iná rolová hra, sa dá vyhrať aj bez toho aby mala jasný cieľ a podmienky pre výťazstvo. A dokonca aj keď neraz má jasne určený cieľ pre vaše postavy, nemusí byť výhra, dosiahnuť ho.

Keďže už prvý odstavec je jemne protichodný, poďme na to postupne. Otázke, čo je to ten LARP sa venuje tento článok, pre našich novočitateľov: https://www.larpy.sk/co-je-to-larp/

Keďže už prvý odstavec je jemne protichodný, poďme na to postupne.

Prvým krokom, tak ako vždy je registrácia, v nej sa dozvieme čo môžeme od daného LARPu očakávať. Prečítať si aktuálnu situáciu ktorá nás na hre bude čakať a teda si pripraviť adekvátne svoje hráčske očakávania, ako aj postavu ktorá bude v danom svete a príbehu dávať zmysel. Dobrým príkladom prvého LARPu je otvorený fantasy svet. Takmer každý čítal niečo z klasicistickej fantastiky, kde je možné stretnúť magické a lesné bytosti, elfovia, orkovia a podobné humanoidné rasy hovoria takmer rovnakou rečou, inými slovami všetko čo nejak pramení z diel Tolkiena. = Otvorený fantasy svet.

Dobrým príkladom takého LARPu je Kráľovstvo Vína. Ide o ľahkú fantastiku zasadenú do okolia hradu Červený Kameň a dedinky Vlčie Skaly. Svet je inšpirovaný dielami Terryho Pratchetta. Takže paleta čo sa dá hrať je fakt široká.

Najpodstatnejšia časť pri tom, keď sa ideme pokúsiť LARP vyhrať, je uvedomiť si, čo pre nás ten LARP je, ako pre hráčov. Ja ho osobne beriem ako interaktívny príbeh. Seriál, film, alebo divadlo v ktorom hrám vlastnú postavu, ktorá je v príbehu a nemá predom určený osud scenáristom, ale snaží sa dosiahnuť svoje ciele a byť šťastná. = Tvorca vlastného šťastia, ktorý po ňom aj túži.

Takáto široká definícia je dobrá, pretože to sme ešte iba pri hráčovi. Ak chcete mať na konci LARPu pocit, že ste ho vyhrali, definujte si, čo chcete hrať. Dole, pod článkom nájdete aj ďalšie príklady.

Ste plne presvedčený, že tento LARP vyhráte. Viete čo ako hráč chcete a potrebujete k tomu postavu ktorá bude na danej hre fungovať a bude schopná naplniť vaše hráčske očakávania. Pokračujme teda s tým, že ja ako hráč chcem hrať niekoho sebavedomého, kto sa nebojí ísť za svojím cieľom. Ako príklad môžeme uviesť temného proroka Rubika, ktorý je už mŕtvy. Rubik veril v temné božstvo záhad, osudu a mágie. Sám však nebol obdarený darom čarodejníctva, no bol kňazom a keďže bol verný, dostal dar videnia. = Temný prorok, potencionálny vodca kultu.

Tu vidíme, že tvoriť si vlastné šťastie sa dá, aj keď spadáte pod nejakú autoritu a zároveň aj to, že nie je problém hrať za tých „zlých“ keďže aj oni vidia samých seba ako tých dobrých. Keďže v temnote je predsa dobre, krv je horúca a čarodejníci neraz utlačovaný.

Keď už sme zaregistrovaný je treba si pripraviť adekvátny kostým. Otrhaný sedliak v spodnej košeli nebude uznaný ako šľachtic a niekomu v drahom a vyžehlenom obleku asi neuznáte, že je žobrákom. Kostýmy sa dajú požičať, ale je lepšie si ich zohnať vlastné, keďže neraz počas hry môžete skončiť vo veľmi nepeknej situácií, hlavne ak hra na ktorú idete je známa častým bojom a pohybom vonku kde môže byť blato. = Vždy sa snažím vyzerať tak ako by mala vyzerať moja postava.

V mojom prípade pôjde o tajomné, či temné róby. Použil som na kostým čierne ľanové nohavice bez ozdôb, dlhý kožený kabát vo fantasy strihu, čiernu kapucňu a démonickú masku. Niekoľko opaskov, mešcov a mnoho amuletov. Na nohy som si obul pevnú nerušivú obuv, keďže som nemal k dispozícií nič historického, hruď som si nechal nahú a prepásal si ju krížom opaskami. Na jeden čo som mal normálne okolo pása som si zavesil masku. Obvešal som sa amuletmi okolo krku a rúk, dal si na hlavu kapucňu a prehodil cez seba kabát. Dal som si kapucňu hlboko do tváre a zhodnotil som to, že môže byť.

Nastáva tá najťažšia časť. Blíži sa hra, kostým a postavu máme nachystanú. Prídeme na hru a po úvodnej scéne, čo v tomto prípade bolo pricestovanie, je čas sa dať do práce. Hrať svoju postavu a naplniť naše očakávania. Stvárniť postavu tak ako sme si ju vymysleli, zahrať ju a naplniť jej osud.

Netreba sa však báť, nechajte sa viesť organizátormi, isto pre vás pripravili zápletku ktorá sa vás aspoň okrajovo týka. V prípade môjho proroka, som sa dozvedel o tom, že som mal vízie, v okolí tejto dediny sa skrýva magická moc, ktorá padla z neba. Lesné bytosti spôsobujú problémy a bosorky tu vraj zavraždili posledného starostu. = To to sú vodítka ktoré mi pomôžu dosiahnuť môj cieľ.

Patrične natemnený sa teda vydávam na svoju cestu, upravím si môj bežný krok na pomalší a vznášavými pohybmi kráčam lesom. = Spolu s kostýmom aj vystupovanie pomáha iným hráčom lepšie hrať ich postavy a reagovať na tú vašu tak ako by ste to očakávali.

A najdôležitejšie, nevychádzať z postavy pokým to skutočne nie je nutné. A ak už aj, tak to robiť nerušivým štýlom. Napríklad počas tajomného rituálu na paganskom stolci, som zložil moju krviprísažnicu bez ruky na stolec. Položil jej useknutú ruku na miesto kde by mala prirásť a nechal čarodejníkov nášho kultu pripraviť magické kruhy okolo jej tela. Sám som šiel po obetné predmety, medzi ktorými bolo červené víno. Ohlásil som jedného z organizátorov na rituál a teda hodnotenie vplyvu božstiev.

Keď prišlo na rituál, požehnal som byliny, víno, krv aj moju vernú nasledovníčku. Tento moment som využil na to, aby som sa ku nej naklonil a spýtal sa, či ju môžem pokropiť tým vínom. Predsa len mať historické šaty od vína nie je najpríjemnejší zážitok, ale šla s tým kvôli tomu, že si chcela užiť šou.

Podstatné pri každej jednej hre je, vedieť na akej úrovni hráte. Pamätajte, že na hre nie ste sami a neraz pokým postavy sa môžu báť, trpieť a zomierať, hráč je stále iba človek ktorý nie je v skutočnosti vaším nepriateľom.

A kedy sa dostaneme k tomu vyhrávaniu?

Už v momente kedy temný prorok Rubik mal vlastný kult a viedol rituál, bol pre mňa tento LARP vyhratý. Pretože som hral svoju postavu a dosiahol jej ideálny stav. Našiel som miesto moci, čarodejov ktorý sa nechali zlákať mojimi kultistickými rečami a stáli sme spoločne proti inkvizícií, ktorej vlastný čarodeji sa následne po čítaní mojej mysle pridali, keďže zistili, že nie sme ani dobrý, ani zlý. Ide nám o osud a slobodu mágie, ktorá bude vládnuť všetkému.

Bežný ľudia sa nás báli ako aj lesné bytosti. Černokňažníci, druidi, ako aj svetlý mágovia spolu založili kabal mágie. Môj cieľ sa naplnil a pri veľkom rituáli kde sme obetovali krv a životy slabých. Rubik sa cítil šťastne, keďže potešil božstvo mágie a osudu. Sám dostal ďalší dar. Dar nesmrteľnosti. To to miesto poslúžilo svojmu účelu a on odišiel ďalej do sveta za svojím osudom.

Napriek tomu sa mu neskôr (iný ročník) podarilo umrieť na to aby obnovil kolobeh smrti a života. Pretože iba jedna vec je večná a to je mágia, mágia ktorú nikdy neovládal, no rozumel jej.

Dúfam, že vám tento článok pomôže lepšie si užiť hry na ktoré pôjdete. A nasledujú príklady ako kto môže rôzne vyhrávať LARP.

1: Hra: Starí majstri = apokalyptické fantasy.
Hráčka: Chcem sa baviť a zažiť niečo šialené ako mi o tom spomínala kamarátka.
Postava: Alchymistka posadnutá bezpečnosťou.
Cieľ: Skúmať tajomstvá alchýmie, ale bezpečne, hlavne bezpečne!
Úspešnosť: Kto prišiel do alchymistického stánku keď tam bola ona, dozvedel sa hromadu drbov a veľa nebezpečí alchýmie a mesta a lesa a všetkého čo stretla a počula... Takže vysoká.
Ponaučenie: Nehanbite sa a aj keď to môže byť veľmi uletené, ak to má byť, bude to fungovať. Fantasy nie je iba krásne a príjemné... Sú to svety, kde sú skutočné príšery.

2: Hra: Prešporské hliadky = mestský epizodický LARP inšpirovaný Ljukanienkovými Hliadkami o birokratických čarodejoch.
Hráč: Chcem riešiť ťažké prípady a chcem aby moja postava trpela.
Postava: Temný čarodej alkoholik, žijúci ako noir detektív na okraji bankrotu.
Cieľ: Dostať sa do hliadky a vyhnúť sa svojmu koncu, nech už je cena za to vysoká ako len chce. Ja im ukážem, že nie som vtip.
Úspešnosť: Po niekoľkých mrazivých nociach vonku v kabáte, prepadoch ktoré nemusel prežiť a strachu o život, hovoril úsmev na tvári hráča za všetko.
Ponaučenie: Aj utrpenie vie byť zábava.

3: Hra: Príbehy z pohraničia = epizodické fantasy odohrávajúce sa v ústrednej dedine pohraničia medzi Divočinou a Kráľovstvom.
Hráč: Chcem si zažiť niečo epické.
Postava: Som mladý dobrodruh, skôr bojovník, ktorý počul, že ak sa niekto vráti z Divočiny, neraz má úžastné príbehy, alebo artefakty, takže kde lepšie sa na to pripraviť ako tu na jej okraji?
Cieľ: Byť najlepším a najmocnejším.
Úspešnosť: Nezvyčajné a tajomné ho stretlo, no nezľakol sa, budoval svoje meno a stal sa súčasťou jedného z najmocnejších rodov v mestečku. Dostal sa k mnohým víťazstvám, no keď stretol miestneho černokňažníka, jeho život sa už na vždy zmenil a už nikdy nebol ďalej ako krok od večného zatratenia. Dokonca napísal sám o sebe epos.
Ponaučenie: Nemusíte byť skúsený hráč, stačí aj jednoduchý koncept a odhodlanie. Všetko sa dá.

4: Hra: Stolen Lives = Bratislavský upíri zo sveta Vampire the Masquerade
Hráč: Chcem si zahrať arcimága krvavých čarodejov.
Postava: Je to relatívne čerstvý arcimág krvavých čarodejov ktorý miluje vianoce. Poriadok a vystupuje ako podnikateľ na úrovni, ktorý má vždy pripravené nejaké tie zmluvy.
Cieľ: Viesť túto magickú vežu upírov a byť gentleman.
Úspešnosť: Zatiaľ veľmi vysoká, z nemalej miery vďaka šialenej kombinácií na prvý pohľad, ktorá však funguje.
Ponaučenie: Experimentácia sa oplatí, treba ale myslieť na to, aby to bolo uveriteľné.

5: Hra: Kráľovstvo Vína = Ľahká fantastika.
Hráč: Chcem byť hrdina ktorý zachráni krásnu elfskú princeznú.
Postava: Náhodný dobrodruh ktorý bol do celého biznisu dobrodruhovania zatiahnutý partiou kamarátov.
Cieľ: Náhodne sa stať hrdinom.
Úspešnosť: Zachránil krčmára ktorý sa dostal v zlom čase na zlé miesto a ten ho z popudu vďačnosti a šetrenia na finančnej odmene prehlásil za hrdinu. Čo som počul podarilo sa mu umrieť a pochovali ho aj s jeho mečom pri strome v ktorom bola zakliata tá elfská princezná a začal z jeho hrobu rásť veľmi podobný strom.
Ponaučenie: Spoliehať sa na náhodu vie byť zábavné, ale keď príde príležitosť, treba po nej skočiť.

Dajme si ale aj príklady neúspešných pokusov vyhrať LARP pretože nie vždy to výjde a neraz sú tie plány ako na to vyslovene zlé. Napriek tomu, že mnoho by mohlo fungovať, neraz stačí už len to, že zle odhadnete čo dokážete presvedčivo zahrať. Poučte sa z toho a najbližšie tvorte postavu už z novými skúsenosťami o sebe a LARPe ako médiu.

1: Hra: Starí majstri = Apokalyptické fantasy.
Hráč: Chcem byť strašne tajomný a ovládnuť cech zlodejov.
Postava: Majster prevlekov, ktorý v stávke vyhral vedenie cechu.
Cieľ: Doraziť spútaný do Ravensburgu s kľúčom na krku. Kľúč je od truhlice v ktorej je zodejská zmluva a financie cechu, ktorá ho má ustanoviť za nového vodcu.
Úspešnosť: Po dorazení do mesta sa zlodeji pozreli do truhlice, odviedli spútaného majstra prevlekov do lesa a vrátili sa bez neho... Stráže ho ráno našli v plytkom hrobe pri potoku.
Ponaučenie: Ak sa plánujete zveriť do rúk iných hráčov, buďte ku nim úprimný, ideálne si ešte pred hrou dohodnite spojencov. Vytvorí to lepší zážitok pre vás aj pre ostatných. A nebojte sa, ľahké to aj tak mať nebudete.

2: Hra: Príbehy z Pohraničia = epizodické fantasy odohrávajúce sa v ústrednej dedine pohraničia medzi Divočinou a Kráľovstvom.
Hráčka: Chcem hrať výnimočnú postavu, ktorá bude mať blízko k mágií a prírode.
Postava: Učenkyňa bylinkárky. Nemanželská dcéra z dvoch súperiacich rodov.
Cieľ: Priviesť ľudí bižšie k Divočine a skúmať tajomstvá mágie.
Úspešnosť: Keď sa o ňu začali rodičia čo ju odvrhli znovu zaujímať, zobrala si do hlavy, že ako dievka z dediny isto bude súca na to aby vládla dedine a dostala sa silou mocou na Vladykovský stolec. A tak miesto plnenia svojich cieľov a túžieb trpela... Čo sama ako hráčka nechcela.
Ponaučenie: Zmeniť túžby a ciele postavy sa dá, rovnako ako aj tie vaše ako hráči si môžete rozmyslieť čo budete robiť, či zmeníte. Avšak aj napriek tomu, že mala moc a rozhodovacie právo, videla, že ju to nebaví a neplní ani túžby jej postavy, tvrdohlavo pokračovala. A verte, že mala viacej ako jednu priležitosť smerovanie svojej postavy zmeniť.

3: Hra: Vampire Chronicles = predchodca Stolen Lives.
Hráč: Moc sa do sveta nevyznám, takže zahral by som si niečo vhodné pre začiatočníka, napríklad Brujahovia sa mi páčia.
Postava: Organizátor pripravil postavu vojaka z druhej svetovej vojny, aj s celou skupinou hráčov ktorý mali byť vzájomne prepojený.
Cieľ: Pomstiť postavu ktorú pred tým ešte daný organizátor hral ako hráč.
Úspešnosť: Problémy sú dobré a vďaka nim sú aj hry zábavné, no mať problémy s tým, že hráči nechápu svojim postavám a organizátori im nevedia pomôcť nie je zábava... Hlavne ak hráte postavy pripravené organizátorom ktorý je prekvapený, že naozaj hráme to, čo nám ku nim napísal a tak sa rozhodne nám neumožniť si vyrobiť výbušniny... Lebo veteráni a technici z druhej svetovej isto nevedia ako namiešať Molotovov cocktail... Celé to to fopá skončilo smrťou postáv a reorganizáciou organizačného tímu k lepšiemu.
Ponaučenie: Komunikujte. Pokým sa vám niečo nezdá, nebavíte sa, alebo čokoľvek, choďte za organizátormi hry a povedzte im o tom. Môže sa stať, že si s tým, čo vás bude mať na starosti nebudete rozumieť, či nepochopíte sa. LARP je služba a zábava. Ale aj organizátori sú len ľudia. Netreba na to zabúdať. A chyby ako bola táto je dobré si pamätať a ponaučiť sa z nich.

4: Hra: Kráľovstvo Vína = Ľahká fantastika.
Hráč: Chcem byť hrdinom na úrovni Altaira z Assasins Creed.
Postava: Rytier assasin bez mena.
Cieľ: Byť slávny a uznávaný.
Úspešnosť: Jedna z prvých vecí, čo sa dopočul, bola o lesných bytostiach ktoré spôsobolavi problémy miestnej dedine. Tak sa rozhodol najať si žoldnierov, ktorý mu povedali cenu za svoje služby, no nemal dosť na to aby si ich najal. Tak sa rozhodol vylúpiť banku. Stráže ho zabili a tak sa vrátil ako duch ničiť žoldnierom tábor. Čo vyústilo do mimohernej konfrontácie, keďže reálne šiel poškodiť historické stany.
Ponaučenie: Neúspech, či nezhody medzi postavami, nie sú medzi hráčmi. Nie je dobré vytvoriť si postavu ktorá sa vráti aby pokračovala v tom, čo robila vaša predchádzajúca. Či už by to bol duch, alebo brat, klon... Čokoľvek. Kazí to dojem. Zážitok aj vašu reputáciu ako hráča. Našťastie sme to aj jemu vysvetlili a problémy tak vyriešili.

5: Hra: Ľubovoľná, hlavne však fantasy.
Hráč: Ja budem hrať moju obľúbenú postavu.
Postava: Rovnaké meno ako minule, rovnaké názory ako minule, rovnaký kostým ako minule, rovnaké zamestnanie a aj rovnaká smrť ju asi čaká.
Cieľ: Hrať moju obľúbenú postavu.
Úspešnosť: Prežiť aspoň jednu hru... Ale nie, zase to čo minule.
Ponaučenie: Je super nájsť niečo čo vás baví a v čom sa nájdete. Ale ak vám to nevýjde na prvý krát... Dajte tomu pauzu. Hlavne ak nemáte možnosť moc alternovať váš kostým. Pretože ak by vás niekto podrazil a prepieklo sa mu to, verte, že podrazený si nebude overovať, či hráte novú postavu. Hlavne ak to je hrdlorez a uvidí vás od chrbta.

Zhrnutie v bodoch:

  • Pripravte sa na hru

  • Rozhodnite sa, aká má vaša postava byť

  • Pripravte si postavu ktorá dokáže tento účel splniť

  • Technicky sa na hru pripravte

  • Hrajte svoju postavu, aj keď neuspejete v cieľoch postavy, uspejete v cieľoch hráča

Hranie žobráka s poslednými drobnými dokáže byť rovnako zábavné ako hranie milionára. Obe postavy musia riešiť úplne iné problémy vo svojich životoch. Avšak nie každá postava je pre každého. Niekde sa hodí dvorný šašo a inde zas troll čo vyhral internet... Takže s čím sa pokúsite najbližší LARP vyhrať vy?



Prístupov 11374
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Ako vyhrať LARP
[ 6.3.2018] (príspevkov 0)
Kronika Zla I. - Elfovia sú Zlo
[ 16.1.2016] (príspevkov 1)
Salia de Fleur, časť I.
[ 12.8.2015] (príspevkov 4)
Warhammer 40 000: Rogue Trader – Kapitán...
[ 10.8.2015] (príspevkov 0)
Prvý slovenský Bojový Manuál
[ 29.4.2015] (príspevkov 5)
Dogynove základné info o zbraniach, časť...
[ 11.2.2015] (príspevkov 10)
Mortalita
[ 30.7.2014] (príspevkov 1)
Pláž
[ 12.1.2014] (príspevkov 3)
Bosými nohami
[ 10.11.2013] (príspevkov 6)