blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG rainaaudron
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Raina Audron



Hranie bez hraníc
pridal Raina Audron 20.4. 2011 o 10:31



Premýšľali ste si už niekedy, že by ste hrali hru iba pomocou audio zvukov a hudby, alebo hrali hru iba pomocou titulkou a vizuálu? Takéto hranie je realitou pre mnohých čo nevidia či nepočujú. Prečo by však aj oni nemohli hrať hry tak ako všetci ostatní? Trh s audio hrami je pomerne malý a pre veľké spoločnosti je „hranie dostupné pre všetkých“ oveľa menej lukratívnou možnosťou ako produkovanie AAA titulov pre masy. Na scéne existuje niekoľko stránok, ktoré podporujú hranie pre všetky skupiny hráčov – www.ablegamers.com , www.audiogames.net, či http://www.game-accessibility.com/ podporované IGDA (International Game Developers Association).

 

Jedny z najlepších hier pre ľudí s poškodeným zrakom sú Terraformers a Drive. Terraformers (2003) je 3D hra obsahujúca vizuál aj zvuky. Hra získala za inováciu na poli audio hier v roku 2003 (demo vyskúšajte tu http://www.game-accessibility.com/)

Drive (2002) je závodnou hrou založenou iba na zvukovej stope. Hra nemá žiadny vizuál a zahrať ju môžete tu: http://www.audiogames.net/drive/.

 

Bežní hráči o takéto tituly nezavadia, ale naskytla sa mi príležitosť byť súčasťou vývoja audio hry Airik the Cleric (2011) a vôbec to nebolo jednoduché. Už samotná tvorba hier je náročná, a keď chce vývojár urobiť hru, aby bola hrateľná bez toho, aby hráči videli čo sa deje na obrazovke, je to naozaj výzva. Pohyb postavy je v tejto hre zjednodušený na pohyb v štyroch smeroch – horná šípka reprezentuje sever, dolná juh, ľavá západ a pravá východ, takže hráč vždy vie akým smerom kráča. Jedným zo základných problémov bolo umožniť hráčovi, aby vedel kde sa nachádza a čo sa nachádza okolo neho. Prvý problém sme vyriešili zavedením systému, ktorý po náraze do objektu hráčovi oznámi, do čoho narazil (či už je to postava alebo predmety). Takto je veľmi ľahko zistiť, kde sú hranice levelu. Prechádzanie z jednej oblasti do druhej sa ľahko môže stať mätúce a hráč často stratí orientáciu, kde sa práve nachádza. Tu príde vhod tzv. „finder“. Po stlačení klávesy „F“ a odpovedajúcej šípky, postava popíše čo sa nachádza na severe, juhu, východe a západe.

 

Tvorca projektu Airik the Cleric, Jake Pawloski tvrdí, že mnoho hier ako napr. klasické rpg na štýl Zelda či Pokémon majú veľmi blízko k tomu, aby boli dostupné aj pre nevidiacich. Stačilo by dodať zvukové stopy, ktoré by popísali do čoho hráč narazí, prípadne popísať prostredie, v ktorom sa hráč nachádza. Jake si myslí, že hry by sa mali robiť pre každú skupinu hráčov, preto prišiel s nápadom urobiť adventúru, ktorá sa nesie v duchu Zeldy a je prístupná pre nevidiacich ale aj vidiacich hráčov. Hrať hru iba pomocou zvukov je úplne iný zážitok, keďže grafika je nahradená našou vlastnou predstavivosťou. Na tomto princípe stavia Airik the Cleric, kde nevidíte nič okrem názvu a je na vás aby ste zozbierali všetkých 15 kryštálov a porazili bossa. Viac o hre na stránke tvorcu.

 

Prvý level si môžete vyskúšať v demo verzii tu:

 

Airik the Cleric DEMO



Prístupov 5712
Kvalita článku
(100%) hlasov 11

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Zbierka hier a časopisov
[ 10.8.2013] (príspevkov 38)
LEGACY OF KAIN alebo ako si sériu užiť a...
[ 8.3.2013] (príspevkov 10)
Rainin brloh
[ 8.2.2013] (príspevkov 21)
Moje potulky USA
[ 28.6.2012] (príspevkov 17)
Hranie bez hraníc
[ 20.4.2011] (príspevkov 6)
Mini Perly 2010
[ 31.12.2010] (príspevkov 22)
NextGen Expo 2010 alebo ako bolo na Even...
[ 17.11.2010] (príspevkov 18)
Legacy of Kain: Revival
[ 30.10.2010] (príspevkov 8)
(Nové) Perly Sectoru
[ 2.9.2010] (príspevkov 57)
Sector hraje horory alebo ako som sa bál...
[ 22.8.2010] (príspevkov 16)